Založit webové stránky nebo eShop

ČLÁNKY - 2008

[ 21 – 31.12.2008 ]  Říkej mi Dada


Dnes bych vám chtěl něco málo napsat opro veřejnost zcela neznámé skladbbě „Call me Dada“ Neznámá je proto – protože nebyla nikdy vydaná na žádném CD ani LP , nachází se jen na pásce – demíčku k albu Survival 1979 . Říká se také že ji Bob napsal když byl zamilován do Cindy Breakspeare ale ve zkutečností je on jediný tím kdo ví čím byl inspirován.

 



Co já vím proč tato skladba nebyla vydána (zžejmě proto , že se svou "jemností" nehodí na album Survival)- a je to škoda  , proto jediní kdo ji mohou rozšířit mezi posluchače jsou sběratelé .  Zde ji vložim na poslech , doufám že se vám bude líbit stejně tak , jako se líbí mě.

>>> ZDE <<< je k poslechu uložena ona skladba


[ 20 – 25.12.2008 ] Bob Marley & The Sons Of Jah

 

Po neúspěšném atentátu v prosinci roku 1976 a nějaké době strávené v Bahamském hlavním městě Nassau přicestoval Bob do Londýna , města které se nějakou část Bobovo života mělo stát jeho domovem. Větší rozruch kolem něho a kapely The Wailers přišel na jaře 1977 kdy ho policie zadržela spolu s basskytaristou Astonem Barrettem za nézákonné držení marihuany z kterého nakonec mimo pár článků v novinách a tučné pokuty nebylo nic.

 

Mezi těmi s kým trávil Bob hodně času byl i Trevor Bow hlavní člen „synů Jahovo“ reggae kapely z Portobella – londýnské čtvrti kde také stálo studio Island Records . Marley žil v domě v Basingerské ulici , kde připravoval album Exodus které mělo vyjít v tomto roce a na skladbě Kaya která se ale na album Exodus nevešla a proto se k ní vrátil až v nadcházejícím roce 1978.

 



Pro Boba ale nebylo vůbec těžké zajít k Trevorovi domů , měl to jen přez silnici Talbot Road , byli dobrými přáteli. (nahoře na fotografii je vidět zleva : Neville Garick , Bob Marley a Trevor Bow – přicházející z fotbalu z Battersey parku )

 

Před tím než se v Londýně Bob sešel s celou svou kapelou The Wailers , mýval zkušení sezení se skupinou „The Sons of Jah“ .>>> ZDE <<< si také můžete poslechnout jednu skladbu z těchto zkoušek, jmenuje se Misty Morning , přeji příjemný poslech.



[ 19 –21.12.2008 ] Amandla festival pro Jednotu Afriky - část druhá

 

Hail Rastafari , takto pozdravil a už se z nástrojů The Wailers začala mírně linout melodie k skladbě Positive Vibration… Přesto že koncert patří mezi průměrné vystoupení jsou tu některé zvláštnosti a já vám o nich dnes chci povědět.

 

První zváštnost je v pořadí druhá skladba „Slave Driver“ , mocná skladba cílená proti otrokářům vyšla už v roce1973 na debutovém albu „Catch A Fire“ .Naposledy byla živě předvedena publiku na turé pro rok 1975 , je to skladba která mimo Amandly Festivalu je už zaznamenána jen na koncertě shodou okolností také z Bostonu o rok dříve v roce 1978. (viz. vložen poslech v prvním díle článku )

 



Bobovo výstup byl velmi brilantní ,protože on sám se na vystoupení velice těšil. Více než před tím byl i hovorný jak lze třeba odposlouchat z „intra“ k skladbě „War“ nebo také před skladbou „No Woman No Cry“ , mimochodem krátký úryvek je také zachycen na životopisném dokumentu „Rebel Music“ a „Caribbean Night“.

 

Další věcí je premiéra skladeb „Zimbabwe“(jak by také ne - skladba se pro festival pro Jednotu Afriky hodí nejlépe) a „Wake up and Live“ při které promlouval k lidem snad nejdelším projevem z koncertu jaký jsem kdy slyšel . Po skladbě „Exodus“ si lidé v hledišti hlasitě od kapely vyprosily přídavky . Bob vyběhl na podium , objal sestry z I -Threes  , kapela začala pomalinku hrát melodii ke skladbě „Zimbabwe“ a Bob pronesl Garveyovo proroctví o Africké soudržnosti a Jednotě, je to velmi památný projev.


 

Během tich pár let mám známé z řad fanoušků a sběratelů u nás v ČR a z Evropy, šíří se zpráva o tom že by koncert měl vyjít na oficiálním DVD , ale nevím jestli jde jen o doměnku ,je to totiž vždy když se mezi sběrateli šíří nějaký archiv , tak by ji chtěli z Island Records co nejrychleji vložit do oběhu a narejžovat na ni prachy , i přesto všechno bych si ji klidně a rád koupil . Nevím ale kterou z verzí chtějí prodávat jestli první verzi která byla zachycena jen z jedné kamery a nebo druhou verzi zachycenou dvěmi a více kamer  ale nechám se překvapit .

 

Bohužel bližší informace zatím nemám k dispozici ale i tak doufám že jsem vám trošku pomohl pochopit podstatu tohoto zajímavého koncertu a archivu .

 


[ 18 –15.12.2008 ] Amandla Festival pro Jednotu Afriky - část první

 

Na počátku června 1979 pracoval Bob se svými The Wailers na novém albu Survival v nově otevřeném studiu TUFF GONG v Kingstonu na Jamajce  . Protože byl unaven z vyčerpávajícího turné po Japonsku , Austrálii , Novém Zélandu a Havaji naplánoval si další turné ale k novému albu až na podzim .

 

V tu dobu ale za Bobem přijel na předem smluvenou schůzku bílý muž jménem Chester ,pocházel z Bostonu a zastupoval organizaci zvanou „Amandla“ která byla zaměřena na zvýšení finančních prostředků na pomoc osvobozeneckých hnutí působících v Zimbabwe , Namibii a Jihoafrické Republice. Tato organizace jehož , jméno se odvozovalo od starého jihoafrického sloganu „Amandla Ngaweta ( Síla lidu ) „ chtěla uspořádat koncert příštího měsíce na Harvard Stadionu ,legendární univerzity v Bostonu , kde již byla zajištěna účast D.Gregoryho a nigerijského bubeníka Babatunde Olatunjiho.

 

 

Bob nejen souhlasil s tím že v Bostonu rád vystoupí ale také věnoval hnutí 10 000 USD . Rastaman neváhal ani chvilinku ukázat své nadšení pro tuto věc.

 

Bobovo koncert v Bostonu měl zvláštní význam . Avšak je to můj názor a je to taky diskuze fanoušků Boba Marleyho o tom který koncert je dobrý , protože každý má rád nějaký , já třebas mám zvláštní slabost pro koncerty z OLPC 78 ,Toronto78, Music INN 78, Apollo 79 , Amandlu 79 nebo Milano 80.

V této době Bob Marley jasně vítězil na britském trhu a na evropských hitparádách kam mu určitě pomohl i celkový výkon z OLPC (One Love Peace) .

Koncertem v Bostonu zahajoval Bob poslední fázi kariéry , avšak velmi militantní.

Už varoval mocnou skladbou „The Heathen“ kterou složil po útěku z Jamajky „Ten kdo bojuje a utíká pryč , žije pro boj další dny“ .

 

 

 

On byl důvod proč si 25 000 lidí koupilo vstupenky na festival. Celá šou byla za dennního světla , podium malé ale Bobovo motivace byla obrovská v perfektním podáním od první do poslední minuty.

 

Na poslech >>> ZDE <<<  vkládám skladbu druhou v pořadí „Slave Driver“  

 


[ 17 – 6.12.2008] One Love Peace Concert – část druhá

 

Mírový koncert byl víc než jen hudební záležitostí ale i hudebně byl skvělý – totiž přispět míru v oblasti měli svými vystoupeními všichni slavní umělci Jamajky , mimo Boba Marleyho a the Wailers připravily skvělé výkony i Peter Tosh a Jacob Miller s jeho Inner Circle.

 

Bob přijel na ostrov několik dní před koncertem. Kvůli bezpečnostnímu opatření byl ihned po přistání v Kingstonu odvezen na místo kde byl nakonec i převezen po neúspěšném atentátu způsobeném na něm – ve ville Chrise Blackwella – Strawberry Hill , kde se později setkal se svou doprovodnou kapelou The Wailers a kde se cvičilo (výsledkem byl Strawberry Hill Rehealsals archivní záznam ze zkoušek) >>> ZDE <<< vkládám na poslech skladbu Natty Dread … Hudba perfektní ale Bob si brouká pro sebe , není moc slyšet.


 

 

Ale teď se vrhnu na samotný Bobovo legendární koncert. Výkon Boba na Mírovém koncertě je dle mého názoru nejlepším výkonem jaký na koncertě za svůj život učinil, když to tak shrnu s koncertama po a před . Ale pro každého jeho fanouška si myslím že je tento názor logický ,beru v potas to jakou hodnotu vystoupení určitě mělo . Zde uvedu příklad: Srovnat motivaci pro koncert třeba někde v USA kde o nic moc nešlo než jako na Jamajce kde byla uprostřed touhy mluvit k lidem pomocí message v textech a zároveň učinit skvělý výkon a pomoci tak míru a ukončení rebélií politických frakcí . Proto si myslím že nasazení v koncertě bylo na sto procent.

 

Po hudební stránce to byl koncert průměrný avšak právě tou atmosférou nadprůměrný což určitě sami musíte ze záznamu poznat.


 

V Kingstonu se přiblížila noc.Bob stojí v zákulisí a kapela zatím hraje „Lion of Judah“ tradicionál jímž začínaly koncerty v roce 1976 , pak vchází na jeviště za velikého aplausu a častých blesků z fotoaparátů – začíná koncert který vešel do dějin reggae.

Druhá skladba je „Natural Mystic“ ,poté nejlepší verze jakou jsem kdy slyšel „Trenchtown Rock“ stejně jako „Natty Dread“ a Bob na jevišti tančí , zdá se být v jiném světě .Poté přišla trošku improvizovaně protáhlá skladba „Positive Vibration“ , následuje jí skladba „War“ která podle mého názoru určitě chybět na koncertě neměla , stále ale výkon vypadal jakoby Bob měl v sobě ještě veliký přebytek motivace – který prokázal na konci následující skladby „Jamming“ . V momentě se na podiu ukázal Edvard Seaga šéf jedné z válčících politických frakcí , Bob se na něho otočil a podal mu ruku a v tom okamžiku ochranka přivedla na podium i Michaela Manleyho vůdce druhé válčící strany a přišel moment jež obletěl celý svět, určitě nepřehlédnutelný moment, protože dva nepřátelé si na podiu podali ruce , v tu chvíli nikdo nepochyboval že je s válčením konec.

Poté Bob v euforii vystřihl ještě „One Love“ a „Jah Live“ , tyto dvě skladby sloužily jako doslov .

 

 


Můžu vám doporučit buďto poslechnout si archív nebo shlédnout DVD s násvem „Heartland Reggae“ kde je druhá polovina koncertu zachycena .

 

Na závěr >>> ZDE <<< vkládám na poslech první skladbu koncertu – tradicionál „Lion Of Judah“ a nezbývá mi nic jiného než popřát vám příjemný poslech.


[ 16 –30.11.2008 ] One Love Peace Concert – část první

 

Na konci roku 1977 to na Jamajce vypadalo jako na počátku občanské války , katastrofální situace měla za následky stále větší množství přestřelek , únosů a vražd . Tohle měli na svědomí ozbrojené jednotky dvou politických stran bojující o vítězství v nadcházejících volbách. Situace dosáhla největších extrémů v lednu1978 , navíc do celé situace navíc byla zamotaná i americká tajná služba CIA .Situaci se snažila zmírnit OSN s nově připravovaným Mírovým Hnutím klid mezi JLP a PNP . Mírové Hnutí se zkládalo s různých vysokých představených hnutí,náboženství ,mezi nimi byli vůdce 12 Kmenů Izraelských.

 

V jednáních se zrealizovala myšlenka o vytvoření mírového koncertu , která měla utvrdit toto Mírové Hnutí .Koncert byl připraven se uskutečnit na výročí návštěvy ostrova Haile Selassieho– tedy na 22. dubna.

 



Někdo ale nevím kdo z Mír.Hnutí přišel s myšlenkou opravdu šokující , že by na koncertu mohl být přítomen i Bob Marley který od neúspěšného útoku a následujícího Smile Jamaica koncertu ze dne 6.12.1976 se uchýlil do zahraničního exilu .

Prorok Gád , hl. představitel hnutí 12kmenů Izraelských dostal za úkol kontaktovat Boba a předložit mu tento nápad.Přesvědčit Boba viděli ale jako nelehký úkol , protože Bob nechtěl o jamajské politice ani slyšet obzvláště když na něj plánovali v prosinci 1976 atentát.

Nakonec se zástupci 12 kmenů Izraelských setkali s Bobem v jeho domě v Miami kde se ho snažili přesvědčit a slibovali zajištou bezpečnost . Bob ale chtěl zajistit bezpečí i od Mírového Hnutí ale odmítl se o tom bavit až na Jamajce . Domluvil si schůzku v Londýně kde dokončoval své album „Kaya“ a kde mu nakonecs chválili zvýšenou ochranu pro něj,členy kapely a jejich rodiny .

 

V 17:00 26.2.1978 se Bob po roce a čtvrt strávených ve vyhnanství vrátil na Jamajku kde se opět setkal s představitely Mír. Hnutí a nakonec souhlasil s vystoupením na Mírovém koncertu.



[ 15 – 26.11.2008 ] Max’s Kansas City


Dnes chci něco napsat o koncertu z Max’s kansas City z New Yorku který připadl na 18. Červenec roku 1973 . V tomto roce ještě neznámá jamajská reggae kapela se vydala se na svou  první koncertní šňůru (na podporu alba Catch A Fire) mimo hranici Jamajky . Na této konc. šňůře se semtam objevují i skladby které byly připraveny i pro album Burnin‘ které ještě nebylo na světě , jedná se o Rastaman Chant , Small Axe nebo Get Up Stand Up.

Ale také se na této tour objevují dvě skladby hodně staré které shodou okolností zazněly právě na koncertu kde The Wailers vystupovali jako předkapela Bruce Spengsteenovi v Max’s Kansas City .

 

 

První zminňovanou je skladba „ Rude Boy „ která byla poprvé zaznamenána ve slavném Studiu 1 a to s asistencí muzikantů jako byl Roland Alphonso a kapela The Skatalites , psal se rok 1965 . Na Jamajce se prodallo 60 tisíc výtisků , o pět let později v roce 1970 udělal skladbě trošku jiné aranžmá producent Lee Scratch Perry – Skladba vyšla pod názvem „Rebels Hop“ .

 

V roce 1991 vyšlo posmrtně album Talking Blues které čerpá z archivních záznamů oné koncertní šňůry z roku 1973 . na desce <11> skladba je záznam zcela totožný s archívem z Max’s kansas City . Jde o skladbu „Walk the Proud Land“ která je ve skutečnosti skladbou „Rude Boy“(nevím z jakého důvodu se na albu jmenuje uplně jinak)  - jak se píše i v buletinu desky.

 

Druhou skladbou je „Don’t Rock Me Boat“ a >>> ZDE <<< si ji poslechněte.

23.9. jsem vám už psal že skladba Satisfy My Soul nebyla nikde zaznamenána živě .Skutečnost je taková že Bob pro psaní skladby Satisfy My Soul použil pár frází ze singlu Don’t Rock Me Boat který vyšel také ve Studiu 1 v roce 1968.

 

Nevim proč právě pro tento koncert vybral Bob tyto dvě staré skladby , každopádně mu to nemám za zlé , skladby mají v koncertu své kouzlo , záznam je to perfektní.



[ 14 – 23.11.2008] Waiting In Vain

Dnes bych vám chtěl něco málo sdělit o skladbě Waiting In Vain , která je jednou z mých nejoblíbenějších jak po melodické stránce tak po stránce textové .

Psal se rok 1977 a Bob si zažil jeden ze svých největších románků v životě , bylo to období kdy se zamiloval do světové miss pro rok 1977 Cindy Breakspearové. V intervijů Hope Road 1974 Bob tvrdil že žen ypro něho představují královny lidstva ale že se necítí být přikován jen k jedné avšak po seznámení s Cindy určitě zjistil že  je to jinak . Bezesporu byl po uši zamilovaný a právě tomu můžou fanoušci poděkovat , protože vznikla jedna z nejromantičtějšíc skladeb Bobova života „Waiting In Vain (čekám nadarmo)“

První verze vyšla na demo verzi která byla oběvena později na kazetě s názvem „exodus scratch Kaya demos“ - později vyšla na klasickém albu Exodus , přesto že podle mě je na tom demu daleko hezčí verze skladby.

V Roce 1977 ji ale nikde naživo nehrál , přesto však se oběvuje na rehealsals známém mezi odborníky a sběrateli  jako „son of Jah rehealsals“ kde má skladba přes 19 minut a Bob ji hraje jen na akustickou kytaru (je to perfektní požitek ze skladby) .

Roku 1978 se oběvuje skladba opět na studiové zkoušce (rehealsals) 31.5. v Criteria Studiuv Miami a >>> ZDE <<< ji vkládám poslech.

 

10.6. tohoto roku se konečně fanoušci dočkali této skladby při koncertu v Forum Concert  Bowlu v Montrealu . Shodou okolností tato skladba byla zaznamenána.Taky ale živě poprvé  a naposledy. a já vám jí >>> ZDE <<< přikládám na poslech.

 

 

O mnoho let později v 90. Letech byla v archivech oběvena kazeta s názvem „Santana's secret tape (1975-80)“ . Osobně nevím ani neznám původ tohoto archivu ale neněm naleznete také tuto skladbu v živém provedení (je možné že skladba je právě ona z Montrealu) .

 

V roce 1984 se skladba oběvila na seznamu „The Best Of  Bob Marley – Legend“ , kam bez pochyby dle mého názoru patří .. tak tedy „I don’t wanna Waiting in Vain for Your Love ….“



[ 13 - 20.11.2008 ] Skutečnosti z roku 1974

Dnes bych se s vámi chtěl podělit o fakta pro rok 1974 , tento rok byl pro Boba přelomový – 24. Října nahrál album Natty Dread avšak na turné pro toto album se vydal až v následujícím roce 1975 . Možná že na turné v tomto roce nezbyl čas protože The Wailers procházeli zásadní změnou v obsazení když odešli dva zakládající členové - Bunny Wailer a Peter Tosh .

 



V knize Oheň v dlaních a i na internetu čtu že Peter a Bunny odešli po Burnin Tour na konci roku 1973 ,však doma mám audiozáznam a i videozáznam kterým chci odvrátit tenhle velice rozšířený omyl , který taky otvírá dvířka pro toto téma.

 

Za celý rok hráli the Wailers jediné dva koncerty na domácí Jamajské půdě  a to  první dne 28.5. v Carib Theatru v Kingstonu odkud mám audiozáznam – který je pořízen z hlediště ,po jedné stránce jena tomto archivu velmi dobře vyvážený zvuk ale z druhé stránky mi trošku vadí že je slyšet jak majitel tohoto záznamu mluví,což je asi jediné mínus .Koncert začínají třemi skladbami I-Threes (Young Gifted and Black , That’s How stromg my love Is & Sweet Inspiration ) potom pokračují The Wailers (Burnin‘ and Lootin‘ , Slave Driver,Can’t Blame The Youth , Arab Oil Weapon [rarita se vztahuje jen k tomuto koncertu a je k poslechu uložena >>> ZDE <<<],Get Up Stand Up & Rebel Music).

 


 

Druhý koncert je z Národního Stadionu z Kingstonu ze dne 31.5. – The Wailers vystupovali jako předkapela známému hudebníkovi Marvinu Gayeovi . Z tohoto koncertu jsou zaznamenány jen dvě skladby – Lively Up Yourself & Trenchtown Rock , z té první existuje videozáznam který utvrzuje fakt že po boku Boba hrají ještě Peter a Bunny (takmě napadá jak můžou autoři knih tvrdit že Peter a Bunny hráli s Bobem naposled v roce 1973 ???, o to mi jde ) .

 

Pro tento videozáznam mě napadá ještě jedna zajímavost . Všichni určitě znáte dokument o Bobovo životě „Rebel Music“tam v jednom momentu je kousek videozáznamu , akorát nevim z jakého důvodu prohodily zvuk za skladbu „No More Trouble“  (viz dole fotografie videozáznamu akorát se špatným názvem která je obs. v dokumentu Rebel Music)

 



Tímto článkem chci zdělit to , že ne všechno co se píše v knihách je pravda.



[ 12 – 17.11.2008 ] – Uptown Theater – Chicago 1979

 

Nezbývá mi nic jiného , než poděkovat za záznam . Ale vlastně ani nemám ponětí kdo je autorem videozáznamu který má něco málo přez 45 minut . Avšak celý koncert zachycen nebyl ikdyž je zachycena jeho větší část. Vím totiž že na této první ze dvou Chicagských show zazněli mimo jiné i (pro sběratele unikátní) skladba Survival , dále ještě také i Kinky Reggae a Get Up Stand Up (viz možno je to vidět -> ZDE ) .Také ale ani nevím které všechny skladby tam a v jakém pořadí byly.

 



Přesto že obraz je ve velmi špatné kvalitě přesto mezi sběrateli má tento archiv obrovskou hodnotu,jsem o tom přesvědčen , protože tak píšou i jiní sběratelé na internetu a přesto že koncert vlastním , sehnat ho je velmi obtížné .

 

Na poslech >>> ZDE <<< vkládám skladbu  Exodus z které má divák opravdu prožitek .




 

[11 –13.11.2008 ] So Long Rastafari Call You

 

Nějakou dobu Bob hrával při začátcích koncertů oslavné Nyahbinghi písně , chtěl bych vám v krátkém článku nějaké představit.

Bob začal používat tribunál už při Burnin Tour skladbou Rastaman Chant . V letech 1974 a 75 od něj upustil aby mohl při tour roku 1976 k této skladbě přidat skladbu Lion Of Judah . Ano je pravda že ji nehrál při všech koncertech ale třeba zmíním koncerty v Bostonu , Beacon Theater , Upper Darby ,Toronto– čili celý duben a květen roku 76.

Poslední tribunál je „ So Long Rastafari autor skladby je první rastafariánský umělec Count Ossie. Skladba zazněla jen na koncertě v Orpheum Theatru v americkém Wisconsinu 25. Května 1978 a >>> ZDE <<< si ji můžete i vy poslechnout.

Od té doby již žádným tribunálem nezačínal .

Jen pro zajímavost mimo Intra začínal Bob koncerty skladbamy  v následujícím sledu 1973- Rastaman Chant ; 1975 a 76 Trenchtown Rock ; 1977 – Natural Mystic 1978,79,80 ; PositiveVibration , Concrete Jungle , Natural Mystic .


[ 10 –11.11.2008 ] Music INN – Lenox 1978


Dne 18. Června 1978 den po vystoupení v Madison Sqare Garden se vydávají Bob Marley & the Wailers na své poslední turné tohoto roku po východní části USA a Kanady . Po koncertu v Music INN v Lenoxu– Massachusetts (na Fotografii)  odlétají na tour do Evropy.

 

 

Ten kdo koncert vlastní zjistí že je to velmi zvláštní koncert , trvá dvě hodiny a deset minut což je extra velká porce , je to nejdelší koncert co od Boba znám.

Mnozí se diví proč je tak dlouhý. Na jedné straně stojí lidé kteří si myslí že to je poslední zkouška před Evropskou Tour kde by eventuelně měla vyjít živá deska –na druhé straně si lidé myslí že měl Bob hodně času na koncert a že musel pro veřejnost vytáhnout z klobouku víc písní než měl původně v plánu ,třebaže na popud sponzora , nevím ,každopádně nemám žádných námitek .

 

Skutečnost je taková , že ti kdo mají tento kousek , můžou mít radost z skladeb Rat Race , Roots Rock Reggae (které hrálnaposledy v roce 1976) a také velmi vzácných skladeb  One Love, Time Will Tell a také Who the CapFit.

 

Další zajímavost je že skladba Natural Mystic je uprostřed koncertu a né jak bývá ve zvyku na úplném začátku .

 

Koncert patří k mým nejoblíbeněším jak délkou tak i kvalitou archivního záznamu.Vřele doporučuji.

 

[ 9 – 7.11.2008 ] – Apollo Theater – New York 1979


Nemám pochybností protože toto místo bylo nejlepší pro start „Survival“ turné .

Jednak sloužilo jako sál pro koncerty slavným černošským hudbníkům jako například : Beesie Smith , Billy Hollyday či James Brown ale také před 50. Lety sloužilo pro své velkolepé projekty Marcusovi M. Garveymu - Apollo Theater stojící na 125 ulici v New Yorském Harlemu .

 

 

 

Nebylo to ale nic nového že Bob začal tour přímo v New Yorku – v roce 1978 ji také začal v N.Yorku ale na jiném místě – v hokejové hale NY Rangers –Madison Square Garden .

 

Tento  začátek tour ale ve mně vyvolává spekulace . Podívejte se na Marleyho superweby a poznáte tam že pro Apollo Theater má na dny od 25.10. do 28.10. mnoho koncertů v řadě někdy i tři ve stejný den - celkově se hovoří o osmi koncertech .

 

Trošičku divné že ???

25/10/79 - ApolloTheater, Harlem, New York, USA (Aud4 79:55)

25/10/79 - ApolloTheater, Harlem, New York, USA (Aud4 78:25)

25/10/79 - ApolloTheater, Harlem, New York, USA (Aud3 76:35)

2?/10/79 - ApolloTheater, Harlem, New York, USA (Aud3 45:53)

2?/10/79 - ApolloTheater, Harlem, New York, USA (Aud4 61:01

2?/10/79 - ApolloTheater, Harlem, New York, USA (Sdb4 39:40)

28/10/79 - ApolloTheater, Harlem, New York, USA (Aud3 48:34)

28/10/79 - ApolloTheater, Harlem, New York, USA (Sdb)

 

Celkem existuje těchto 8 základních verzí koncertu . Podle mě koncertů tolik nebylo , protože omyly v datech  jsou stále nedořešené a tohle mi přijde hloupost . Já sám mám dvě verze tohoto koncertu – sice mají pokaždý jinou kvalitu  zvuku a čas – ale shodují se z prvníma dvouma  (Aud4 79:55) a (Aud4 78:25) ,  myslím si že je to jen jako osum verzí  ale kolik bylo ve skutečnocti koncertů nevím –snad se mi povede tohle někdy rozluštit.

 


 

Mimo tohle má Apollo ještě jednu raritku . V tomto jediném sále zazněla skladba „So Much Trouble In TheWorld“ ,na žádném jiném koncertu už zaznamenána živě není. >>> ZDE <<< si můžete poslechnout skladbu "Ambush In The Night" z této šou.

 


Závěrem chci dodat , pokud máte spekulace o podivných datumech koncertů můžem to prodiskutovat .



[ 8 – 3.11.2008] Tichomoří

Už včera jsem psal o vystoupení na Havajských Ostrovech .

Dnes bych chtěl také mluvit o vystoupení v tichomoří které koncertům na Havaji předcházelo – Od Japonska po Nový Zéland a Austrálii.

 

Všechny tyto koncerty jsou házeny do „Survival Tour“ ale jak jsem včera říkal – je to ještě stále propagace desky Kaya „Babylon By bus Tour“

 

Bob Marley and the Wailers  vystupovali v Tichomoří zde :

 April 05 - Shinjuku Kouseinenkin Hall, Tokyo,Japan
April 06 - Shinjuku Kouseinenkin Hall, Tokyo, Japan
April 07 - Shibuya Public Hall, Tokyo, Japan - Early Show
April 07 - Shibuya Public Hall, Tokyo, Japan - Late Show
April 10 - Nakano Sun Plaza Hall, Tokyo, Japan - Early Show
April 10 - Nakano Sun Plaza Hall, Tokyo, Japan - Late Show
April 11 - Kosei Nenkin Main Hall, Osaka, Japan
April 13 - Festival Hall, Osaka, Japan
April 16 - Westeren Springs, Auckland, New Zealand
April 18 - Festival Hall, Brisbane, Australia
April 20 - Apollo Stadium, Adelaide, Australia
April 21 - Apollo Stadium, Adelaide, Australia
April 23 - Entertainment Centre, Perth, Australia
April 25 - Festival Hall, Melbourne, Australia
April 26 - Festival Hall, Melbourne, Australia
April 27 - Hoerdern Pavillion, Sydney, Australia
May 01 - Festival Hall, Melbourne, Australia
May 05 - Lahaini Civic Center, Maui, Hawaii
May 06 - Waikiki Shell, Honolulu, Oahu, Hawaii

 

Bob Marley strávil většinu času první poloviny dubna v zemi vycházejícího slunce v Japonsku, kde před ním koncertovali i jiní velmi slavní hudebníci jako Eric Clapton nebo Bob Dylan , ale málo kdo čekal  že lidi tolik chytne Jamajský rytmus Reggae.

 

 


Bob měl 6 koncertů v Tokiu a 2 v Osace  .Ve dnech 5.4. a 6.4. v místě zvaném Shinjuku Kosei Nekin a 7.4. na jiném místě zvaném  Shibuya Public Hall . 10.4.v Nakano Sun Plaza Hall , na 11.4. a 13.4. byly naplánovány koncerty v Osace.

Říká se žeoba koncerty v Nakano Sun Plaza Hall natáčela místní televize ale záznamynikdy nalezeny nebyly , přesto mám naprostou jistotu pro sběratele . Z osmi Japonských vystoupení  je sedm zaznamenáno (paradoxně já vlastním „jen“ záznam jeden ) což poukazuje na veliký zájem vůči osobnosti jakým byl Bob Marley.

 

   

 

Dne 16.dubna Bob se svou kapelou přistáli na půdě Nového Zélandu v Aucklandu .Domorodí  Maoři ho přivítali s velikou úctou ( jak lze vidět na DVD Legend uprostřed skladby Jammin‘ je kousíček záznamu) - nastalo  focení a natáčení .Fotky se našly ale videozáznam jsem ještě celý neviděl . Ze samotného odpoledního koncertu ve čtvrti „ Western Springs“ z Aucklandu (kdebylo přez  22 000 lidí) se zatím dochoval jen snímek skladby „Lively Up Yourself“ (který je uveden na Youtube-> ZDE ) ale také jsme mimo pár fotografií neobjevil žádný audio záznam ani nevím zdali režisér Dylan Taite natočil celý koncert , či jen jednu skladbu , myslím ale že dohledání pravdy  bude docela obtížné , protože jsem už žádnou zmínku o této šou nikde nenašel.

 

 

O dva dnipozději navštívil Austrálii kde také předvedl 8 perfektních koncertů … Z něhožse dochovali tři a to 23.4. v  Entertainment Centre, Perth, Australia ( perfektní čistý zvuk ale chybí první a poslední skladba – přesto třeba Concrete Jungle je z tohoto koncertu asi vůbec nejlepší) pak 25.4. z Festival  Hall Melbourne (zvuk není tolik čistý ale dáse poslouchat – perfektní verze (Get Up Stand Up) a poslední je z 27.4. Hordern Pavillionu v  Sydney (opět velmi čistýzvuk). Z australského turné se zachvalo dále Intervijů z prvního dne  18.4.z hotelu „Room“ kde pobýval (Intervijů zveřejním taky zde ale až za pár dní)

Zde je pár fotografií k australskému turné – od sběratele Tina z Francie ->  ZDE .

Závěrem chci dodat , pokud by jste měli jakékoli dokumenty k této konečné fázi „BabylonBy bus Tour“ kontaktujte mě prosím. Viz. Sekce „Autor“ .děkuji.


[ 7 – 2.11.2008 ] z Havajských Ostrovů  1979

Dnes bych vám chtěl něco sdělit o koncertním turné na Havajských ostrovech.

Jak na plakátech akce vidíte (fotografie dole) , koncerty byly dva : 5. Května  v Mauí a 6. Května v Honolulu. Tyto dva koncerty ukončily turné alba Kaya – které se jmenovalo „Babylon By Bus“ (podle něhož vyšla i oficiální koncertní deska). Nekolikrát jsem viděl tyto dva koncerty které ukončily také cestu která Boba vedla přez  Japonsko do Austrálie a Nového Zélandu zařazené pod „Survival Tour“ , proto bych vás rád vyvedl z omylu – „Survival Tour“ začala až v září 1979.


 


Fotografie dole jsou z Waikiki Shell– koncert který se konal v Honolulu .


 


Bob měl na sobě vestu , která je viděti na festivalu z Montega Bay 79‘ (o kterém jsem vám psal minule) , měl jína sobě i na turné po Austrálii (Australskou koncertní šňůrou vás povedu v blízké době) . Fotografie pro vystoupení na Havajských ostrovech identifikujete velmi snadno , Bob měl na sobě tradiční havajský náhrdelník z květů.



Zvukový záznam existuje jen pro 6. Květen, koncert z Honolulu . Záznam je to zajímavý a kvalitou dokazuje že jeho stáří je 29 let.

Nicméně za poslech určitě stojí i skladba "Them Belly Full" kterou jsem uložil >>> ZDE <<<  .Doporučuji. 



[ 6 – 27.10.2008] Reggae Sunsplash , Montego Bay – Jamaica 1979


 


Byl jsem mile překvapen když jsem na internetu našel celý záznam koncertu Boba Marleyho a the Wailers z reggae festivalu z Jamajského Montega Bay . Dlouho mi to totiž vrtalo hlavou ,myslel jsem si totiž , když teda existuje videozáznam který je sestříhaný na dokumentu o tomto festivalu s názvem „Reggae by bus“který natočil Stefan Paul ,musí teda určitě existovat i celý videozáznam. Místo toho jsem ale našel audiozáznam , z čehož jsem měl a mám obrovskou radost.

 


 

Dále po bádání o tomto video dokumentu jsem ale zjistil že videozáznam celého Bobovo koncertu se kamsi poděl neznámo kam a i zběratelé z celého světa ho marně hledají. Podle mě jediný kdo ví co sním je je Stefan Paul ale najít tohohle člověka je jako hledat jehlu v kupce sena, jediině on by mi mohl říct cose s tím stalo , protože on ho celý natočil . když ale později ho zkoumal, zjistil že se celý nehodí – má místy hodně špatný zvuk a i obraz (což ostatněposoudíte sami při poslechu audi záznamu) , tak vystříhal ty nejlepší záběry aostatní jsou někde v archivech na pospas osudu ,potraceny neznámo kam.

 

Výběr hvězd reggae…. Špičkový reggae umělci kteří účinkovali na festivalu který byl umístěnna „národní třídě“ v Montegu bay během dvou denního festivalu od soboty 22. Do neděle 23. Září 1979.

Vstupné se prodávalo ve stánku v ulici „North Parade“ v centru Montega Bay ale i v Hope Road 56 , bydlišti Boba Marleyho v Kingstonu (je to kuriozní ale neexistuje mimo této informace žádná fotografie).

 

Mimo světové super hvězdy reggae Boba Marleyho se svými The Wailers na akci vystoupily i špičkový a uznávaní umělci z Jamajky a kteří i v dnešní době jednaadvacátého století jsou v reggae hudbě zapsáni zlatým písmem a dnes jsou legendami.

Vystoupily :Ras Michael and sons of Negus , Burning Spear , Kiddus , The Abyssinians ,Peter Tosh , Israel Vibration ,The Third World Band a Gregory Issacs.

 

Výtěžek z této šou byl věnován na pomoc obětem hladomoru , který v létě roku 1979 zastihl Etiopii.

 


[5 – 25.10.2008] The Wailers na turné

Takže sem se konečně dneska donutil toto sepsat ,ikdyž jsemchtěl již mnohokrát.

Kteří hudebníci hráli s Bobem? Zodpovím vám na tutootázku:

Do roku 1973 vystupovali The Wailers jenom na Jamajce ,měli různé hudebníky z různých důvodů,bylo jich tolik že ani nevim sám kdo že tam všechno byl.pokusím se vám zdokumentovat všechny hudebníky od roku 1973 kdy už díky nahrávací společnosti Island jezdili s Bobem po světě . (Sami se můžete o tom přesvědčit . na každém buletinu řadové desky  jsou uvedena jména hudebníků)

 

Od 1.Května 1973 ve Velké Británii byla skupina v sestavě:

 

Peter Tosh – Kytara a zpěv

Bunny Livingston – perkuse a vokály

Wya Lindo –Klávesy

Carlton Barret – bicí

Aston Barret – Basa

 

V říjnu 1973 skončilo působení Bunnyho Livingstona ana americkém turné nachvilku zaskakoval Joe Higgs – bubny (fundeh aj.) avokály.

 

V roce 1975 to už byli The Wailers i bez Petera Toshea Wyi Lindoa ale kapela získala amerického kytaristu Al Andersona , klávesistuTyrona Downieho a Alvina „Seeco“ Pattersona který hrál na bubny (fundeh aj.) .

 

V roce 1976 neučinkoval v kapele Al Anderson ale Bobovi Criss Blackwell zahrnul nazkoušku dva kytaristy Donalda Kinsleyho aEarla „chinnu“ Smitha (kteří na konci roku 1976 skončily)

 

Roku 1977 kapela zkusila kytaristu Juniora Murvina (kterýbyl s The wailers až do posledního turné, jak se ukázalo – byl přínosem)

 

Od roku 1978 do jara 1979 nikdo kapelu neopustil ale odléta 1979 do posledního turné r. 1980 the Wailers zdvojnásobyli kytaristy opěto Al Andersona a přidaly klávesistu Wyu Lindoa.

 

Jen na turné k albu Survival r. 1979 byli poprvé přidány dechové nástroje . David hrál na Trubku a Glen Da Costa na saxofon.

 

Všechny tři zpěvačky vokálního tria „I-Threes“ (JuddyMowatt , Rita Marley a Marcia Griffiths ) se zůčastnily všech turné od roku1975 , jen Marcia Griffiths se nezůčastnila amerických turné z let 1975 a1979.

 

Dole na fotografii jsou Bob Marley & The Wailers v Televizním Studiu v Amsterodamu – psal se rok 1976.

 


 

[4 – 6.10.2008] – Sběratelství

Dneska to už vnímám jako sběratelství, řečeno stručně. Bylo to založeno na předpokladu že jsem chtěl mít všechno , ale co to znamená „mít všechno“ ?

 


Řekli by jste , je to jednoduché protože jde o mediální formáty (protože se jinak sehnatnedají-nedají se koupit), čili soubory s archívama které jsou volně ke stažení na internetu . Řeknu vám ano je to jednoduché ale jen zpočátku.Postupem času každý sběratel zjistí že se mu hodně zužuje výběr a že má někdy i nepřesné informace o daném archivu . (ted sem se setkal s tím : stáhl jsem koncert z 01.01.1980 údajně z Nigerie , avšak .. podle jiných záznamů Bob v Nigerii nikdy nekoncertoval i přesto že byly v Lagosu hl.městě Nigerie pověšeny plakáty akce – co s tím - mám teda koncert a nevim odkud je) . A když má informace dobré , zase je problém ten ,že soubor se skladbama je špatně nazván nebo pojmenován tak jakby někdo nečekal, tudiš narazit na něj je obtížné . Stejně tak je to ale „vášeň“ takle to sbírat ,protože je to jako skládat puzzle , každý archiv když se spojí v jeden celek , je to jako jeden dlouhý dokument o jeho životě.Ještě stále existuje mnoho singlů z Jamajky které nebyli zveřejněny . Mnoho nahrávek z Hope Road nebo ze studiových zkoušek (naz. Rehearsals)které leží někde ve skladu archivů ale čas od času se nějaké najdou a zveřejní.

 

A videakterých se za ty léta natočili je široká škála , a jsou rozfrkaný po celem světě , pro různé televizní společnosti , dokumenty z pěkné řádky jeho Tour .

 

Hledat to ,to je můj koníček . Mám velikou radost když seženu nějaký další kus archivukterý se potratil do světa …. Nádherný koníček . Doporučuji 



[3 – 3.10.2008] Plachty


 

 

Vybral jsem fotografii z koncertu ze dne 16. Dubna 1979 z Nového Zélandu kde jsou vidět všechny plachty které Bob při svých vystoupeních používal. Jen bych chtěl podotknout že na snímku nemává vlajkou Bob , ale to někdo z hlediště .

 

Tímto článkem chci připomenout němé svědky jejich akcí - tuto fotku jsem vybral schválně , protožetam jsou 4 tapety nejvíc používané .

 

První z nich je stará Etiopská Vlajka (v etiopii používaná až do roku 1959)

 

Druhá z nich– duha s nápisem ONE LOVE začal být používaný jen od jara do prosince 1979.

 

  


Další dvěplachy jsou  klasické pro Bobova vystoupení .

 

třetí vyšlav turné roku 1975 a je věnována Marcusovi Garveymu , byla použita v mnoha dalších šou – Fotka pochází z CCH Clubu z Hamburku během turné roku 1977.

 

  


Čtvrtá plachta s obrázkem Haile Selassieho I. se stala  mnohokrát podkladem pro fotografie z Bobových šou. Obrázek je ze scény Beacon Theatru  z New Yorku 1976.

 

 


Pátý závěs je podle mě příliš komerční a pro Bobovy šou postrádal smysl . Byl použit navšech živých vystoupeních posledního turné na podporu alba Uprising , jakmůžete vidět na fotografii – koncert je z Dortmundu 1980. 

 

 

[2 – 25.9.2008] Bob živě - 1980.06.30 - Plaza De TorosMonumental Catalunya Barcelona Spain“

„Jen“ 18 tisíc lidí bylo na koncertu na stadionu Plaza de Toros ve Španělské Barceloně ,mnoho lidí z nepochopitelného důvodu zůstaly stát před stadionem , i přesto že měli vstupenky.

 


Tenhle koncert je oblíbený i přes špatný zvuk uzběratelů , protože na koncertu Bob zpíval píseň Three Little Bird ..ale víte proč tuto píseň zpíval ,když normálně ji zpívat ani nechtěl ,a na koncertech jinikdy nezpíval ? Já vám To povím.

V roce 1980 se skladby „is This Love“ a „survival“ dostaly na čelo hitparády HIT-SINGLE .Ale píseň „Three little bird“ byla veŠpanělsku oblíbenější , špaň. Firma LOIS která vyráběla džíny použila tuto píseň v reklamě na své výrobky. Slogan zněl „ Oblečte se do oblečení LOIS a začnete tančit“ . Reklama se stala velice populární .

Zajímalo by mě proč koncert sponzorovala jiná značka džín „OLD-KAP“ jako při koncertu v Madridu, lidé nevěděli co se děje , že by konkurenční boj?.. Ale přál bychh si vidět jak se tvářil obchodní ředitel firmy OLD-KAP když Bob i přesto že ji neměl naplánovanou zahrál skladbu „Three LittleBird“ a lidi začali tančit >>>ZDE <<< jsem ji uložil k poslechu .  

A Bob ? „Pravdou je že jsem mile překvapen z úspěchu písně i zcela nesouvisejícím příběhem z reklamy  kde se tato moje píseň objevuje


[1 - 23.9.2008] Uspokojí mou duši – „Satisfy My Soul“

 Tato moje oblíbená skladba od Boba ve mě vzbuzuje zvědavost.

V roce  1978 , po celosvětovém úspěchu skladby „IsThis Love“ ,Nahrávací společnost Island zveřejnila další hit „Satisfy my Soul“ která v mnohém měla splnit mnohá očekávání a stát se velkým hitem. Tenuž ale byl velice úspěšný v 60. Letech na Jamajce .. ale pod názvem „Don’tRock My Boat“.

 (singl "satisfy my soul" 1978)


V roce 1978 byla nahrána na představení popvých hitů pro BBC a právě videozáznam z tohoto představení vyšel na posmrtném DVD výběru klasicých hitů „Legend“

Nicméně nenápadně chybí na živých koncertech . Spolu se skladbami „She’s Gone“ a „ MístyMorning“ které jsou titulní pro album Kaya . Nikdy jsem je neslyšel zivě – a podle seznamu živých koncertů ani nikdy nikde není . v čem to je ? – je to hodně podivné.

Ví někdo důvod , proč Bob nehrál nikdy živě tuto jeho oblíbenou píseň?

 

TOPlist
aktualizováno: 08.11.2017 18:59:53